Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
na lata 2021-2025
W czerwcu 2024 roku nasza szkoła przystąpiła do Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i pozyskała 15 000 zł. na zakup nowych książek do biblioteki szkolnej.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
W dniach 16.09.2024 r.- 20.09.2024r. uczniowie naszej szkoły w ramach akcji „Książki, które chcemy przeczytać!” składali swoje propozycje książkowe, które chcieliby przeczytać lub polecić swoim kolegom. Do akcji przyłączyli się również rodzice i nauczyciele. W celu dokonania jak najlepszego zakupu książek przeglądano witryny Fundacji ABCXXI- Cała Polska Czyta Dzieciom. Analizowano portale internetowe poświęcone książkom dla dzieci i młodzieży. Przeglądano witryny internetowe wydawnictw, śledzono nowości wydawnicze. W zakupach planowanych książek uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – na listę trafiły książki z dużą czcionką , łatwe w czytaniu. Nauczyciele bibliotekarze wybory tytułów i zakup książek konsultowali również z innymi bibliotekami, z którymi współpracują.
W ten sposób powstała lista książek planowanych do zakupu. Przewidujemy, że pierwsza dostawa trafi do biblioteki w połowie października:).
Nauczyciele bibliotekarze
„NOWOŚCI CZYTELNICZE” zakupione do biblioteki szkolnej
w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
NOWOŚCI CZYTELNICZE
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa biblioteka szkolna otrzymała dofinansowanie z budżetu Państwa na zakup książek, realizację działań promujących czytelnictwo oraz zakup elementów wyposażenia biblioteki.
Całkowity koszt realizacji zadań, czyli wsparcie z budżetu państwa oraz wkład własny organu prowadzącego wyniósł 15000 zł:
zakup książek – 14000 zł
realizację działań promujących czytelnictwo – 1000 zł
Miło nam poinformować, że dzięki wsparciu finansowemu zakupiono łącznie 633 książek w tym aż 245 nowości wydawniczych z przeznaczeniem na uzupełnienie księgozbioru biblioteki oraz na nagrody dla uczniów biorących udział w konkursach czytelniczych.
Przygotowana wystawa „nowości wydawniczych” cieszy się dużym zainteresowaniem. Niektórzy uczniowie już zarezerwowali sobie wybrane tytuły, jako pierwsze, które przeczytają. Miło jest popatrzeć na radość jaka panuje wśród uczniów. Mamy nadzieję, że zapał ten nie opuści naszych czytelników do końca roku szkolnego.
Serdecznie zapraszamy do biblioteki szkolnej.
Nauczyciele bibliotekarze
WYNIKI KONKURSÓW BIBLIOTECZNYCH
Wyniki konkursów bibliotecznych
Miło nam poinformować, że rozstrzygnięto konkursy zorganizowane przez nauczycieli bibliotekarzy. Konkurs plastyczny „Biblioteka moich marzeń” był adresowany do uczniów klas I-III. Dla uczniów klas IV-VIII zorganizowano konkurs plastyczny na „Ulotkę promującą bibliotekę szkolną”.
Wśród nagród oprócz breloczków i zakładek do książek wydrukowanych przy pomocy drukarki 3D znalazły się także książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Nagrodzone prace można obejrzeć w bibliotece szkolnej. Zapraszamy!
Oto wyniki konkursu plastycznego „Biblioteka moich marzeń”:
I miejsce – Klaudia Recke kl. IIIA
Karina Hulko kl. IIIC
II miejsce – Julia Pobłocka kl. IE
III miejsce – Zofia Szeląg kl. IID
Poniżej przedstawiamy wyniki konkursu na „Ulotkę promującą bibliotekę szkolną”:
Kategoria klas IV- VI
I miejsce – Hanna Talarek kl. VI F
II miejsce – Ignacy Miotke kl. VC
III miejsce – Julia Klawikowska kl. VIA
Kategoria klas VII – VIII
I miejsce – Agata Grubba kl. VIIC
II miejsce – Krystian Zawadzki kl. VIIIC
Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratulujemy!
Nauczyciele bibliotekarze
ZAJĘCIA Z WYKORZYSTANIEM KART DO TEATRZYKU KAMISHIBAI
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zostały przeprowadzone zajęcia z wykorzystaniem kart do teatrzyku kamishibai. Podczas zajęć dzieci mogły nie tylko wysłuchać ciekawych opowieści przedstawionych za pomocą kolorowych ilustracji, ale także aktywnie uczestniczyć w interpretacji przedstawionej historii. Wspólne czytanie i omawianie tekstów rozwijało umiejętności językowe, kreatywność oraz wrażliwość estetyczną. Zajęcia te były doskonałą okazją do promowania kultury czytelniczej oraz pokazania, jak w ciekawy sposób można łączyć literaturę i sztukę wizualną.
Nauczyciele bibliotekarze zapraszają na kolejne spotkanie z literaturą w ramach NPRCZ
KLUB SUPERMOCY
Klub Supermocy
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa chętni uczniowie przystąpili do czytelniczego Klubu Supermocy, w którym dzieci pokazały, jak wielką radość i inspirację daje czytanie. Był to czas wyzwań, kreatywności i zabawy. Uczestnicy Klubu zmierzyli się, aż z czterema książkami w różnych kategoriach literackich, takich jak: fantastyka, przygoda, popularnonaukowa, współczesna. Uczniowie wykonali również dwa wyzwania, takie jak: projekt ulubionej książki oraz zakładkę do książki.
Za każdą przeczytaną książkę i wykonanie zadania uczestnicy otrzymali naklejki, które zbierali na specjalnych kartach. Po ukończeniu wszystkich wyzwań dzieci otrzymały drobny upominek wykonany w drukarce 3D w ramach programu “Laboratoria Przyszłości”.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za ich zaangażowanie a rodzicom za wsparcie.
Już teraz zapraszamy na kolejną edycję Klubu Supermocy.
Nauczyciele Bibliotekarze
KALENDARZ WYZWAŃ CZYTELNICZYCH
Kalendarz Wyzwań Czytelniczych
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa nasza szkolna biblioteka zorganizowała akcję – Kalendarz Wyzwań Czytelniczych. Głównym celem wydarzenia było zaprezentowanie nowości zakupionych w ramach NPRCz oraz zachęcenie uczniów do regularnego sięgania po książki oraz odkrywania radości z czytania.
Uczniowie realizowali wyzwania czytelnicze, które były ukryte w kalendarzu. Zadania obejmowały m.in przeczytanie fragmentu ulubionej książki, napisanie recenzji, wykonanie ilustracji do przeczytanej lektury czy podzielenie się z kolegami najciekawszym cytatem. Każde wyzwanie nie tylko promowało czytelnictwo, ale również rozwijało wyobraźnię i umiejętności twórcze.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie. Mamy nadzieje, ze Kalendarz Wyzwań Czytelniczych” stanie się inspiracją do sięgania po książki przez cały rok.
Nauczyciele bibliotekarze