JESTEŚMY RÓŻNI- UCZYMY SIĘ RAZEM
05.05.2022 r. w godzinach popołudniowych uczniowie i uczennice Zespołu Szkolno –Przedszkolnego nr 1 w Redzie zostali zaproszeni do udziału w zajęciach w ramach Tygodnia Tolerancji, Praw Człowieka i Integracji Europejskiej, Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością.
Celem spotkania było promowanie wśród uczniów i uczennic postawy akceptacji siebie i drugiego człowieka takim, jakim jest. Propagowanie tolerancji, rozumianej jako harmonia w różnorodności. W realizacji projektu zaangażowali się psycholog szkolny pani Agnieszka Tatara, wychowawca klasy IV E pani Bogna Talar oraz nauczyciel informatyki pan Marek Gudalewicz. Całość przedsięwzięcia koordynował pedagog szkolny pani Wanda Chomacka. Uczniowie zajęli się rozpowszechnianiem kultury pokoju w nawiązaniu do hasła PTD: „Jesteśmy różni, uczymy się razem.” Aktywizowaniem do działań na rzecz szanowania praw człowieka – dziecka. Rozwijaniem poczucia własnej wartości – by nie wstydzić się być sobą. Przeciwdziałaniem wszelkim formom dyskryminacji, przemocy, mikroprzemocy. Budowaniem wartościowych relacji.
Uczniowie oraz uczennice mieli możliwość poznania na żywo poprzez platformę multimedialna nauczyciela roku 2018, etyka, filozofa i psychologa pana Przemka Staronia, który opowiedział im o wartościach, którymi powinien kierować się współczesny człowiek.
Spotkanie przebiegało w twórczej, miłej atmosferze pełnej radości, akceptacji, zrozumienia, życzliwości i uważności na innych.
Uczniowie tworzyli treści wizualne w nawiązaniu do dyskusji – za kogo się przebieramy ? Powstały formy przestrzenne, które w twórczy sposób wyłaniały się ze zgromadzonych materiałów.
” PRZEBIERAŃCY- portrety rozbieżne ”– wyłoniły się z: nakrętek, ubrań, tkanin, klocków, tiuli, foli. W trakcie tworzenia uczniowie i uczennice wymieniali się uwagami: jakie wewnętrzne rozterki mogą mieć uczniowie i uczennice?, jakie maski zakładamy ?, co możemy skrywać przed innymi ?, dlaczego ukrywamy prawdziwe ja ?, jakie role odgrywamy w życiu ?, dlaczego warto być sobą?. Owocem tej pracy były zaskakujące i cudowne stwory, które oswoili uczniowie i uczennice miłym słowem, przytuleniem i zapewnienie, że nie są same. Powstała ciekawa dokumentacja fotograficzna, którą prezentujemy.