RELACJA Z WYCIECZKI KLAS SIÓDMYCH

We wtorek, 8 maja przepełnieni pozytywną energią i chęcią poznania nowych miejsc zebraliśmy się przed szkołą, by o godzinie 6.00 wyruszyć do Mamerek. Znajduje się tam dobrze zachowany kompleks bunkrów niemieckich, w których mieściła się kwatera główna Niemieckich Wojsk Lądowych. Same bunkry są w naprawdę dobrym stanie, więc mogliśmy pozwiedzać nawet ciemne wnętrza schronów. Bunkry w Mamerkach są może mniej znane niż Wilczy Szaniec, ale zdecydowanie jest w nich więcej do zobaczenia. Po tej krótkiej lekcji historii wyruszyliśmy do Kadzidłowa w Puszczy Piskiej, by zwiedzić Park Dzikich Zwierząt. Obejmuje on powierzchnię około 100 hektarów, a założony został przez doktora Andrzeja Krzywińskiego.  Mogliśmy tu bliżej poznać przede wszystkim rodzime gatunki zwierząt, których większość jest zaprzyjaźniona z człowiekiem. Ze względu na rozległość terenu i jego charakter zwiedzanie Parku odbyło się z przewodnikiem, który opowiadał o poszczególnych zwierzętach, ich biologii, zwyczajach oraz potrzebie ochrony. Dotyczyło to przede wszystkim gatunków rzadkich, ginących, jak ryś, wilk, puchacz, cietrzew, głuszec czy jarząbek.

Około godziny 18.00 pełni wrażeń przybyliśmy do Augustowa, gdzie mieścił się nasz ośrodek noclegowy. Po smacznym posiłku i zakwaterowaniu wzięliśmy udział w wieczorku integracyjnym, po którym przyszedł czas na sen i regenerację sił przed kolejnym dniem na Litwie.

Drugiego dnia wyprawy nasza wycieczka przybyła do Trok, gdzie znajduje się wybudowany przez księcia Witolda zamek i charakterystyczne zabudowania mniejszości karaimskiej. Po regionalnej przekąsce (czyli karaimskich pierogach z ciasta z farszem mięsnym – kibinach) ruszyliśmy w stronę Wilna. Po południu dotarliśmy do urokliwej stolicy Litwy. Należy ona bez wątpienia do piękniejszych miast świata, ze wspaniałymi zabytkami: cudownym Sanktuarium Matki Boskiej Ostrobramskiej, imponującym zabytkowym kompleksem Uniwersytetu, z bogato ornamentowanymi kamienicami śródmieścia i uroczymi zaułkami. Podczas zwiedzania mieliśmy także okazję na uspokojenie myśli i chwilę refleksji – w Ostrej Bramie oraz na cmentarzu na Rossie, przy miejscu spoczynku matki Józefa Piłsudskiego i sercu Marszałka, gdzie przedstawiciele klas zapalili znicze.

Trzeciego dnia po śniadaniu i wykwaterowaniu czekał nas rejs statkiem Kanałem Augustowskim. To unikatowy zabytek w skali europejskiej. Stanowi wzór symbiozy obiektu technicznego z naturą. Podczas podziwiania niezwykle urokliwych krajobrazów mogliśmy posłuchać pasjonującej historii o gołej Zośce, którą przybliżyła nam regionalna pisarka – pani Barbara Ostaszewska. Ostatnim punktem naszej wyprawy była Puszcza Białowieska – kompleks leśny położony na terenie Polski i Białorusi o powierzchni ok. 150 tys hektarów. Odznacza się ona dużymi walorami przyrodniczymi i historycznym – tu zachowały się ostatnie fragmenty lasu o charakterze pierwotnym.  W Rezerwacie Pokazowym Żubrów na powierzchni ok. 27 ha, w warunkach zbliżonych do naturalnych, pani przewodnik zaprezentowała nam wszystkie gatunki ssaków kopytnych żyjących w Puszczy Białowieskiej oraz duże drapieżniki. Mogliśmy zobaczyć tu żubry, łosie, jelenie, sarny i dziki. Dużą atrakcją była dla nas także możliwość zobaczenia wilków i rysia.

Około godziny 20.00 pełni wrażeń, usatysfakcjonowani, ale i smutni, ponieważ wycieczka trwała zdecydowanie za krótko, wyruszyliśmy w drogę powrotną do Redy. Na miejsce dotarliśmy około godz. 4.00. Ta wyjątkowa wyprawa na długo pozostanie w naszej pamięci. Jesteśmy przekonani, że dydaktyczno – krajoznawczy cel wyjazdu został osiągnięty, a dzięki sprzyjającej pogodzie zwiedzanie było prawdziwą przyjemnością.